Dronken rijden is een landelijke epidemie genoemd en het publiek heeft steeds meer harde straffen ondersteund. De groeiende herkenning en reactie op de gevaren die door dronken bestuurders worden veroorzaakt, betekenen dat dronkenrijzende gevolgen kunnen zijn in een toestand van stroom, afhankelijk van waar de bestuurder wordt gearresteerd.
 
Over het algemeen wordt de gevangenisstraf voor DWI- of DUI-misdrijven steeds vaker, soms zelfs voor de eerste keer overtreders. Deze tendens naar strenger wetten gebeurt in de VS door lobbyen door groepen zoals moeders tegen dronken bestuurders.
 
Vanaf de jaren tachtig dronken de rijgevolgen begonnen ernstiger te worden, en de laatste toestanden om hun drinkleeftijd, South Dakota en Wyoming te verhogen, deden dit in 1988. De concentratiegrens voor bloed alcohol werd verlaagd naar de .08 standaard en 21-wetten Verboden alcoholgebruik door kleine bestuurders.
 
Nu deze wetten in de Verenigde Staten zijn gestandaardiseerd, heeft veel van de nieuwe dronkrijpwetgeving zich geconcentreerd op het probleem van gewone daders. Straffen zoals verhoogde boetes, strengere intrekking van de vergunning en verplichte gevangenis hebben de herhaalde dronkenrijtuigende gevolgen ernstiger gemaakt.
 
Zelfs degenen die geen gewone dronken bestuurders zijn, kunnen zich beïnvloeden door strengere dronkenrijtuigende gevolgen. Advocatenkosten en gerechtelijke kosten zijn toegenomen en zelfs als het rijbewijs wordt teruggestuurd (zelfs de eerste overtreders kunnen langdurige licentieschorsingen hebben), kan de autoverzekering worden geannuleerd of kan de verzekeraar de bestuurder in een risicoclassificatie verplaatsen. De bestuurder kan ook verplicht zijn om lessen bij te wonen.
 
Zelfs als een bestuurder geen oorzaak is van een ongeval, kunnen ze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade als er alcohol in hun systeem wordt gedetecteerd. Deze aansprakelijkheid kan in miljoenen dollars oplopen. Zelfs als de BAC van de bestuurder lager is dan .08, is het nog steeds mogelijk om gearresteerd te worden of aansprakelijk te stellen voor het rijden, terwijl er een handicap is.
 
Al deze kosten en ongemakken zijn bleek in vergelijking met de ultieme dronkenrijzende gevolgen: het veroorzaken van de schade of de dood van een bestuurder, passagier of voetganger. In een ontnugterende studie, opgedragen door MADD, vonden onderzoekers dat gemiddeld een dronken bestuurder elke 40 minuten iemand in de VS doodt.